Portugal del 3

En dag när vi åkte uppför rulltrappan, såg vi ett litet tåg som stannade, vid en busshållplats eller vad det var. Vi hoppade på det, för det verkade kul och vi hade inget för oss just då. Det visade sig att tåget gick en bra runda runt stan och stannade på tre stationer. Tåget gick ungefär var 20:e min hela dagen och det var bara att betala och hoppa på. Vi åkte nog ett par, tre gånger under dagarna vi var där. På första stoppet vi gjorde var det lite affärer, shoppingcentra och McDonalds typ.

Fanns en liten inredningsbutik där som jag blev väldigt förtjust i. Fina och annorlunda prylar. Överlag var det en upplevelse att bara gå omkring i småbutikerna. Smycken, souvenirer, kläder, ja allt...

På andra stoppet var det en gata med massor av souvenirbutiker och restauranger. Väldigt mycket för turister, kan jag tänka mig. Jag hittade en butik som sålde, vad jag kallar, snäckprylar som hänger i taket. Jag kommer ihåg att mamma hade nåt liknande när jag var liten och jag blev helt betagen. De var inte speciellt dyra, men skulle jag få med en hem? Så klart jag skulle...

Hade grymt svårt att bestämma mig för vilken jag skulle välja, men det blev den här. Nu önskar jag mig bara ett inglasat uterum där jag kan hänga upp den. Så länge får det duga i vardagsrummet. Jag gillar att ha nåt att titta på som ett minne.

En annan kväll när vi var i våran del av stan, såg vi en butik som sålde indiansouvenirer. Det som fångade våran uppmärksamhet var rökelsehållare som var lite annorlunda. Fula, men så coola...

När man tänder rökelse i den, så ryker det ur munnen. Köpte även en drömfångare till W eftersom han hade så mycket mardrömmar ett tag, dom är faktiskt borta nu =)

Portugal del 2

Redan första kvällen gick vi ut och kollade vart vi hade hamnat egentligen. Paradiset känns inte tillräckligt om man ska jämföra med nåt. Hotellet låg alldeles utanför gränsen där det var livat och fullt med folk. Perfekt, perfekt.. De små affärerna var uppe till sent och det var barer och restauranger överallt och väldigt nära till en helt fantastisk sandstrand. Det fanns människor som uppträdde på gator och torg. Det var som en cirkus eller ett nöjesfält överallt...

Varje kväll var vi ut och kollade runt och varje gång såg man nåt nytt.

Strandprommenad med snäckplockning. En liten minidröm jag haft... Såg ett par som hade nåt fuffens för sig också, det ingick väl inte direkt i nån dröm jag haft, men kul ändå ;)

Varje morgon åt vi frukost på hotellet, man kunde sitta både inne och ute. Det var mysigt, men det märktes att de inte lägger sån stor vikt på utbudet på frukosten. Portugiser är inga frukostmänniskor.
På dagarna gick vi runt och kollade butikerna, köpte vatten och glass mm på Supermercado, åt lunch och middag på restauranger, låg på stranden under parasoll, J badade och solade. Det var varmt, varmt, varmt. Som tur var fläktade det skönt.

Det var väldigt mycket branta klippor och mycket risk för stenras. Det brydde sig inte alla om utan låg direkt under och bara nån dag efter vi varit där hände det så klart en tragisk olycka en bit därifrån.

Fick en favoritrestaurang nere vid stranden. Trevlig personal och goood mat. Två gånger köpte jag baguette med fyllning som var mums. Jag har försökt göra liknande hemma, men smakar ju så klart bäst där.
Det var kycklingröra, sallad, bacon, ägg, tomat, gurka och majonnäs. Mmmmm..

Ett av torgen i Albufeira. Dom byggde upp nån sorts scen där, men vet inte vad det var till. Antagligen hände det nåt där när vi var på festivalen.

Vi bodde i den gamla delen av staden. Så fint. Rulltrappan var ju rätt cool.

Vi hamnade mitt i nån programinspelning. Ingen aning om vad det va, men verkade väldigt populärt.

Skulpturer av sand. Det fanns staket runt omkring, men ändå imponerande att ingen får lust förstöra det på nätterna. Respekt!

Den här mimaren såg man lite överallt på kvällarna. Publiken fick så klart va delaktig. Här spelar han låtsastennis med en liten kille.

Många kostnärer satt och målade porträtt och allt möjligt, men jag fastnade för den här killen. Häftigt och jag var så sugen på att köpa, men nöjde mig med att fota lite istället. Ser ni att det står Naomi?

Den här karln uppträdde nog varje kväll och hade alltid stor publik. Det var nog väldigt roligt för barnen, när de fick uppmärksamhet från dockorna. Den här lillkillen var stencool. Han buggade med dockan och var inte speciellt brydd av att det var en massa folk som såg på.

Man kan ju säga att det var en jäkla blandning av människor. Unga, gamla, barnfamiljer, ja allt. Det spelade ingen roll vilken tid det var på dygnet...

Det kommer mera....

Portugal del 1

Ska försöka återberätta resan till Portugal.

Så här började det:
I våras läste jag i en tidning att Faith No More återförenats och skulle ut på turné. De skulle bl a spela i Borlänge på Peace&Love. Jag ville dit, men insåg att jag hade för mycket att göra. Skulle till Stockholm nån vecka efter och jag jobbade den helgen dessutom. Försökte inse att jag inte skulle lyckas se dom den här gången heller. Fast ska nog erkänna att jag är feg. Hur skulle jag reagera om jag fick se dom efter alla år som smått besatt? Jag hade ingen större lust att Beatles-fans skrika/grina mig igenom en hel konsert. Nä jag är ju för gammal för sånt. Torrkärring! Jag är rädd för mina känslor, dom kan bli för stora och då kanske jag beter mig något apatisk istället...

När jag senare var i Stockholm, fick jag sms av J att han vill bjuda mig på en resa. Tyckte väl att det var dax att vi gjorde nånting tillsammans. Det skulle bli nånting mycket speciellt. Jag hatar överraskningar och vill planera allt. Jag började få panik redan då. Lyckades luska ut lite info. 8:e augusti i Portugal. Jag fick mina aningar, men vågade inte börja hoppas. Lånade C:s dator och började leta. Och nog fan fick jag rätt. FNM skulle spela där. Fick lägga mig på soffan och hyperventilera en stund och så klart kom tårarna. Panik!

Jag velade fram och tillbaka. Jag vill, nä jag vågar inte. J planerade allt och förklarade för mig att det skulle gå BRA. Så fort han sa något som lät osäkert höll jag på att dra mig ur. Allt ifrån hur vi skulle ta oss från flygplatsen till Albufeira, till att jag absolut inte fick sola, till hur vi skulle ta oss till festivalen bla bla bla. Jag ville veta allt i detalj.

Så kom biljetterna till festivalen hem i brevlådan. För att inte bli besviken hade jag inga som helst förhoppningar. Stackars J, måste nog tyckt att jag var helt hopplös... Ja han fick tom fråga K och A på MITT jobb om jag kunde få ledigt för att åka. Jag skulle alltså inte behöva göra nånting själv, men jag drog ändå gränsen att jag ville vara med och betala mat. Det togs tacksamt emot =)

Vi tog tåget ner till Stockholm. Preparerade mig med åksjuketabletter och var allt annat än roligt sällskap. Jag gör allt för att sova. Att ta mig från en punkt till en annan är så tråkigt, om jag inte åker bil, då är det helt okej.

Flyget gick från Stockholm till Faro, men blev försenat. Det ordnade sig och vi tog oss till hotellet i Albufeira.

Utsikten från vårat hotellrum..

He he det var faktiskt ett bra hotell. Inte det bästa, men dög väldigt bra åt oss och vi hade inte nån större tanke på att bara sitta inne. Det var väldigt nära till allt och det uppskattar jag.

Jag hade fått för mig att portugiser var lite retarded, ligister och macho, men så fel jag hade, det funkade väldigt bra med det mesta. Iallafall i Albufeira. Mer om det andra sen...