Självkänsla nu!

Av Mia Törnblom läser jag varje kväll. Jag har snart läst ut den. Kommer nog läsa allt hon skrivit. Hon skriver bl a så här:

"Låg självkänsla kan yttra sig på flera sätt. Ett av dessa är att inte våga ta någon plats alls i sociala sammanhang eller i livet överhuvudtaget, att avstå från att säga sin åsikt, att ställa sig sist och göra allt för att inte dra till sig uppmärksamhet eller synas. Ett annat sätt är att göra allt för att synas och stå i centrum, att kräva uppmärksamhet och bekräftelse hela tiden och ändå aldrig lyssna till andra människor. Jag tror att alla råkat ut för personer som inte lyssnar. Det är ganska frustrerande. Påpekar man för dem att de inte lyssnar känner de sig ofta orättvist anklagade - de har ju hört allt man sagt. Men att höra vad andra säger och att lyssna är inte samma sak.
Människor med låg självkänsla blir oftast extremt självcentrerade och självupptagna. Detta leder ironiskt nog till att det som en människa med låg självkänsla ofta fruktar mest - att bli kritiserad, illa omtyckt, övergiven - är det som faktiskt händer."

Hon skriver på ett enkelt och lättläst sätt. Lite så där som att man pratar med en kompis. Tänkte inte köpa boken först, men det var tre för 99kr tror jag och då kom den med. Det ångrar jag ju inte, gillar att få svar på saker jag funderar på.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0