Härjedalska ord på B

bàkafôrr = bakom
bakähtte = efter
bàngen = rädd
bàråhtta = dumheter
bâllo'nge = sölkorv (om barn)
bâllû = sölig
bâre tull = bara nonsens
bjängle = krånga, bära sig oskickligt åt
bjänglu = ostadig
blahck = pank, utan pengar
blistre = vissla
bôjû = klumpig
bròksjit = rölleka (blomma)
brydd = förvånad
bä´lle = kunna, förmå, klara av

Jag som trodde brydd var hur svenskt som helst.
Iallafall, när jag för några år sedan var på stan med W och en kompis och fikade, kallade jag W för bâllkuse (= sölig och krånglig liten kille). Kompisen skrattade och sa att det lät som jag kallade W för en könsjukdom. För mig är det självklart vad det betyder, men när jag tänke efter så kan det nog uppfattas så. Jånas Pånas är rolig han...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0